Opravný program na motýlkové klávesnice Apple ukončil koncem minulého týdne. Stalo se tak po více jak 6 letech, kdy jste mohli žádat o bezplatnou opravu.
Bezplatný servisní program společnosti Apple pro vybrané modely MacBooků s klávesnicí typu motýlek byl ukončen koncem minulého týdne, téměř šest a půl roku po jeho spuštění.
Nyní, když je program ukončen, již není zaručeno, že zákazníci s postiženými klávesnicemi MacBooku budou moci od společnosti Apple nebo autorizovaného servisního poskytovatele získat bezplatnou opravu. Mohou však být učiněny výjimky.
Níže se podíváme na problémy s motýlkovou klávesnicí od Apple, které vedly k zavedení tohoto programu.
Motýlková klávesnice s problémy
Během většiny 2000. let měly klávesnice MacBooků tradiční mechanismus nůžkového spínače. To se změnilo v březnu 2015, kdy Apple představil ultra tenký 12palcový MacBook s nízkoprofilovou klávesnicí, která využívala nový mechanismus spínače motýlek. Ačkoli se klávesnice vešla do tenkého pouzdra 12palcového MacBooku, je náchylná k problémům, jako je neočekávané opakování písmen nebo jejich nezobrazení při stisku kláves.
Až do aktualizace modelů MacBook Pro o velikosti 13 a 15 palců s klávesnicí druhé generace motýlek v říjnu 2016 začali zákazníci vážně stěžovat na lepivé a nereagující klávesy. Apple rozšířil klávesnici motýlek i na MacBook Air o několik let později, což vedlo k ještě většímu počtu stížností.
Situace vyvrcholila v květnu 2018, kdy byla společnost Apple v USA zasažena hromadnou žalobou, která tvrdila, že společnost věděla o vadách klávesnice motýlek. Online petice o problémech z toho roku získala téměř 43 000 podpisů.
Opravný program na výměnu klávesnic
V červnu 2018 společnost Apple spustila celosvětový „Program servisu klávesnic“ poté, co zjistila, že „malé procento“ klávesnic v některých modelech MacBook, MacBook Air a MacBook Pro může vykazovat jedno nebo více následujících chování:
- Písmena nebo znaky se neočekávaně opakují
- Písmena nebo znaky se nezobrazují
- Klávesy se zdají být „lepivé“ nebo nereagují konzistentně
Apple a autorizovaní servisní poskytovatelé Apple opravovali způsobilé klávesnice MacBooků zdarma až čtyři roky po prvním maloobchodním prodeji postiženého laptopu. Toto okno je nyní uzavřeno, protože všechny způsobilé modely byly přestaly být vyráběny více než před čtyřmi lety.
Seznam všech modelů, které byly způsobilé:
- MacBook (Retina, 12palcový, začátek roku 2015)
- MacBook (Retina, 12palcový, začátek roku 2016)
- MacBook (Retina, 12palcový, 2017)
- MacBook Air (Retina, 13palcový, 2018)
- MacBook Air (Retina, 13palcový, 2019)
- MacBook Pro (13palcový, 2016, dva porty Thunderbolt 3)
- MacBook Pro (13palcový, 2017, dva porty Thunderbolt 3)
- MacBook Pro (13palcový, 2019, dva porty Thunderbolt 3)
- MacBook Pro (13palcový, 2016, čtyři porty Thunderbolt 3)
- MacBook Pro (13palcový, 2017, čtyři porty Thunderbolt 3)
- MacBook Pro (15palcový, 2016)
- MacBook Pro (15palcový, 2017)
- MacBook Pro (13palcový, 2018, čtyři porty Thunderbolt 3)
- MacBook Pro (15palcový, 2018)
- MacBook Pro (13palcový, 2019, čtyři porty Thunderbolt 3)
- MacBook Pro (15palcový, 2019)
Omluva
V březnu 2019 se Apple konečně omluvil za klávesnice. Mluvčí společnosti Apple v prohlášení, které sdílela Joanna Stern z deníku The Wall Street Journal, uvedl:
Jsme si vědomi toho, že malý počet uživatelů má problémy s klávesnicí Butterfly třetí generace, a za to se omlouváme. Naprostá většina zákazníků notebooků Mac má s novou klávesnicí pozitivní zkušenosti.
Oprava
Počínaje 16palcovým MacBookem Pro v listopadu 2019 Apple od motýlkové klávesnice upustil a vrátil se k používání nůžkového spínacího mechanismu. V březnu 2020 se změna rozšířila i na MacBook Air a v květnu 2020 na 13palcový MacBook Pro, čímž problematická éra motýlkové klávesnice u Maců skončila. Všechny modely MacBooků s křemíkovými čipy Apple nadále používaly klávesnice s nůžkovým spínačem.
Vyrovnání
V červenci 2022 společnost Apple souhlasila, že zaplatí 50 milionů dolarů za urovnání hromadné žaloby v USA související s problémy s motýlkovou klávesnicí. Postižení zákazníci, kteří podali platnou reklamaci do března 2023, obdrželi platbu ve výši 50 až 395 dolarů.