Pokud jste čekali, že bude někdy Apple Music zdarma, tak vás musíme zklamat. Po zkušební době prostě musíte platit.
Potvrdila to Elena Segal, Global Senior Director of Music Publishing ve společnosti Apple. Učinila tak v prohlášení o ekonomice streamování hudby pro britskou vládu, která se zajímala o to, jak dobře (nebo špatně) jsou umělci placeni. Segal zde také uvedla dva důvody, proč by pro Apple zpřístupnění bezplatného poslechu nebyl dobrý krok.
Apple Music zdarma by nemělo smysl
Za prvé by to prý nemělo smysl z ekonomického hlediska, co je zajímavější je druhý důvod. Apple je prý zásadně proti jakýmkoli službám podporovanými reklamami. Doslova řekla: „Nemyslíme si, že služba podporovaná reklamami může generovat dostatečné výnosy na podporu zdravého celkového ekosystému. A také by to skutečně odporovalo našim základním hodnotám ochrany soukromí.“
Segal se také zabývala otázkou, zda je současný systém placení umělců a skladatelů spravedlivý a jestli by nebylo lepší zaměřit se spíše na tzv. user-centric politiku placení.
„Pokud umělec v daném období získal 2 % streamů, pak jeho držitelé práv získají 2 % z licenčních poplatků. To ale také znamená, že v podstatě 2 % licenčních poplatků generovaných každým jednotlivým předplatitelem jde na jeho hudbu, i když ho vůbec neposlouchal.
User-centric je více zaměřený na uživatele. U každého posluchače je část poplatků za jejich předplatné rozdělena pouze mezi držitele práv umělců, které poslouchají. Pokud jsou fanoušky hardcore metalu, folku nebo klasiky, pak jde honorář autorům této hudby. Pokud posloucháte pouze jednoho umělce, jde 100 % vašich poplatků jen jemu.“
Apple má tedy jasně daný byznys plán a v případě bezplatného poslechu nechce Spotify, který tento tier nabízí, nijak konkurovat.
A co vy, naši čtenáři? Používáte Apple Music, nebo Spotify? A myslíte si, že by mělo být i Apple Music zdarma výměnou za poslech reklamy, jako to nabízí jeho největší konkurent? Napište nám to do komentářů pod článek.