Pochybuji, že některého z pařanů Brány Skeldalu minuly. Je to prostě klasika. A k té je třeba vzhlížet s úctou. Nyní o to radostněji, že se chystá další díl. Proto jsem tuto legendu oprášil a jal se ji zase chvíli hrát. Možná totiž na dlouhou dobu naposledy, protože…
Tento seriál je zaměřen na jeden i více herních titulů, které zrovna hraji, nebo jsem hrál, v uplynulém týdnu. Nejedná se o recenzi, návod, a ani žádné škatulkování, spíše jde jen o takovou polemiku nad tím, jak jsem na těch hrách vlastně závislý.
…už je znám i datum vydání nového dílu. Tramtadadá, 7 mágů spatří světlo obchodů s aplikacemi App Store a Google play 15. 3. 2016. Tato informace byla nadělena všem nedočkavě očekávajícím nový díl z pera Jindřicha Rohlíka pěkně k Vánocům. Zároveň s ní byla uveřejněna sada nových screenshotů, které už představují (na rozdíl od těch předchozích z alfy a bety) finální podobu hry. K tomu ale až na konci článku.
Brány Skeldalu je česká počítačová hra žánru RPG, kterou v roce 1998 vytvořil Jindřich Rohlík (na rozhovor s ním se můžete podívat v 72. VideoCastu). Hra kombinuje 2D a 3D grafiku, lze ji specifikovat jako krokovací dungeon staré školy. Hra byla původně napsána pro MS-DOS a určena pro operační systémy MS-DOS, Windows 95/98/ME. Prodávala se v klasickém krabicovém balení. Později ještě hra vyšla v listopadu 2000, v druhém čísle levné edice PC her zvané GAME4U. Hra byla zdarma vydána 15. ledna 2014 pro Android a iOS.
Děj hry je zasazen na pradávný ostrov Rovenland, o němž se tvrdí, že na něm pradávní bohové odpočívali poté, co stvořili svět. Díky tomu je země prosycena magií, která tam tryská v té nejryzejší podobě. Na ostrově se však usídlilo pět mágů, kteří se snaží otevřít bránu do zakázané dimenze Zohar. Na jihu ostrova kvůli tomu postavili věž a tu až po okraj naplnili monstry a příšerami, aby je chránily při provádění rituálu. Mocný rituál však narušuje rovnováhu světa. Úkolem hráče je tyto mágy zničit a na Rovenlandu rovnováhu znovu nastolit.
Zdroj: Wikipedie
Krok dopředu a úkrok v bok
V době, kdy původní titul vyšel, jsem byl příliš mladý na to, abych jej docenil. Sice mě úplně neminul, ale nijak mě neoslovil. Protože se jednalo o krokovací dungeon, který se podobal sérii Might & Magic spíše než Heroes and Might & Magic, které já měl raději, zdárně jsem jej ignoroval. Až s postupem času jsem do něho dospěl.
Jistě patří do zlatého fondu české herní scény, a díky úspěšné kampani na Startovači si jej navíc mohou zahrát úplně všichni, a to zdarma. Vzhledem k faktu, že do dvou měsíců na den přesně od dne vydání tohoto článku bude vydáno pokračování, neváhejte. Pozdější vracení bude o to těžší.
Hráč začíná se skupinkou tří postav, která se postupně rozroste až na postav šest. Souboje probíhají po kolech, takže máte na každou akci dostatek času si ji promyslet. Nečekejte ale, že vás to zachrání. Brány Skeldalu jsou totiž pěkně tuhé!
Za ty dva měsíce titul určitě dohrát stihnete a budete tím ideálně připraveni na díl třetí. Ono totiž ten druhý, který už nebyl dungeonem, jaksi nějak upadl v zapomnění a příliš v dobrém se o něm nehovoří, i když ve své době sklidil docela dobré kritiky. Fanoušky prostě neoslovil. Vraťte se tedy zpátky v čase na ostrov Rovenland a zastavte zlo, které se snaží opustit dimenzi Zohar.
Není to jen o „staré škole“
Brány Skeldalu 3: 7 mágů nebude rozšíření či datadisk k původní hře (či k jejímu pokračování), ale jedná se o plnohodnotný třetí díl, který je vyvíjený na zelené louce. Více o příběhu si můžete přečíst v naší první informaci o přípravách tohoto titulu.
Hra tak nejde ve šlépějích jiné, u nás také velice dobře známé, hry Baldurʼs Gate. Vývojáři z Beamdog totiž pracují „jen“ na datadisku k prvnímu dílu této ságy, který ponese podtitul Siege of Dragonspear a bude dále rozvíjet události mezi datadiskem Tales of the Sword Coast a druhým dílem hry Shadows of Amn.
Letošek, zdá se, bude řádně herně nabitý. Osobně doufám, že očekávání budou naplněna. Zaslouží si to jak vývojáři, kteří věnují svým dítkům tolik času, tak fanoušci, kteří nedají na původní tituly dopustit, přičemž právě díky nim se z řečených her staly takové legendy, jakými jsou.